Ce este boala Alzheimer?

Debutul demenţei de tip Alzheimer este treptat şi implică un declin cognitiv continuu. De regulă, deficitele cognitive nu se datorează altor afectiuni ale sistemului nervos central care cauzează deficite progresive de memorie sau cunoaştere (de ex., maladie cerebrovasculară, maladie Parkinson, maladie Huntington), unor afectiuni sistemice cunoscute a cauza demenţă (de ex., hipotiroidismul, deficienţa de vitamină Bl 2, infecţia HIV) ori efectelor persistente ale unei substanţe (de ex., alcoolul).

Subtipuri de dementa Alzheimer

Dementa Alzheimer cu debut precoce: apare la 65 sau mai putin de 65 de ani.

Dementa Alzheimer cu debut tardiv: apare dupa varsta de 65 de ani.

Dementa Alzheimer poate fi:

Fără perturbare de comportament. Acest subtip este utilizat dacă perturbarea cognitivă nu este acompaniată de nici o perturbare de comportament semnificativă clinic.

Cu perturbare de comportament. Acest subtip este utilizat dacă perturbarea de comportament este acompaniată de o perturbare de comportament semnificativă clinic (de ex., vagabondaj, agitaţie).

Simptome si semne in dementa Alzheimer

Prevalenta demenţei de tip Alzheimer este crescută la persoanele cu sindrom Down şi la persoanele cu istoric de traumatism cranian. Modificările patologice caracteristice maladiei

Alzheimer sunt prezente în creierul persoanelor cu sindrom Down încă de la 40 de abi, deşi simptomele clinice ale demenţei nu sunt de regulă evidente decât mai târziu.

In cursul evoluţiei pot apare mioclonus şi tulburări de mers. La aproximativ 10% dintre indivizii cu această tulburare, survin crize epileptice.

Prevalentă

Prevalenta demenţei de tip Alzheimer creşte dramatic odată cu înaintarea în varsta, mergând de la 0,6% la bărbaţi şi 0,8% la femei la varsta de 65 ani (toate nivelele de severitate) la 11% la bărbaţi şi 14% la femei la varsta de 85 ani. La varsta de 90 ani prevalenta creşte la 21% la bărbaţi şi 25% la femei, iar la 95 ani prevalenta este de 36% la bărbaţi şi de 41% la femei. Cazurile moderate spre severe reprezintă 40%-60% din aceste rate de prevalentă estimată.

Evoluţia demenței Alzheimer

Evoluţia demenţei de tip Alzheimer tinde a fi lent progresivă, cu mai puţin de 3-4 puncte pe an la un instrument de evaluare standard, cum este Mini-Mental State Exarn. Sunt observate diverse deficite. Frecvent este cel cu debut insidios, cu deficite precoce în memoria recentă, urmate după câţiva ani de apariţia afaziei, apraxiei şi agnoziei. Unii indivizi pot prezenta modificări de personalitate, iritabilitate crescută şi alte semne şi simptome începând din stadiile iniţiale şi devenind mai pronunţate în stadiile de mijloc ale maladiei. In stadiile tardive ale bolii Alzheimer, indivizii pot prezenta perturbări motorii şi de mers, iar în cele din urmă devin muţi. Durata medie a maladiei de la debutul simptomelor până la moarte este de 8-10 ani.